INDUSTRIE 4.0 LA L’ORÉAL
Research & Innovation

Pentru a întâlni așteptările tot mai dinamice ale consumatorilor, industria trebuie să devină mai agilă, în același timp scurtând timpul de producție. Stéphane Lannunzel, Operations Chief Digital Officer la L’Oréal, vorbește despre modificările tehnologice care au loc în interiorul Grupului.

Industry

Răspundem noilor cereri de consum

Consumatorii au trecut printr-o transformare. Stéphane apreciază că schimbările au avut un impact mai mare în ultimii trei până la cinci ani decât impactul avut în ultimele trei decenii. ’’În ziua de astăzi, trebuie să fim pregătiți să răspundem noilor tendințe în mai puțin de șase luni’’, spune el, având în vedere nerăbdarea și conectarea crescută a consumatorilor care nu mai sunt pregătiți să aștepte 18 luni – ciclul standard de producție pentru un produs – pentru a urmări un trend observat în mediile online. ’’Ne apropiem de o abordare rapidă similară industriei de modă’’, observă Stéphane, adăugând că tinerii acordă mult mai multă atenție unei imagini decât predecesorii lor. O altă trăsătură a consumatorilor tineri este documentarea făcută anticipat pe internet pentru a fi pregătiți când ajung în magazin cu toate detaliile despre produs. Cumulat cu aportul ridicat de informație este nevoia sinceră pentru transparență – consumatorii așteaptă de la branduri să le poată spune de unde vin produsele și cum sunt fabricate. ’’Aceste modificări ne fac să regândim cum structurăm operațiunile i.e. lanțul valoric’’, explică Stéphane, punctând nevoia de a scurta timpul de producție și a oferi, în același timp, o varietate mai mare de produse, menținând standardele de calitate. El punctează două cuvinte-cheie în transformarea digitală – agilitatea și informația. Cu aceste noțiuni în minte, programul de transformare digitală, L’Oréal Operațiuni 4.0., ce grupează activitățile de ambalare, achiziții, precum și cele de fabricare și distribuție, are ca obiectiv dezvoltarea de noi tehnologii, precum internetul lucrurilor, obiecte conectate, realitate alternativă sau virtuală, inteligență artificială, cu scopul final de a crește flexibilitatea și eficiența. ’’În timp ce în anii 1980-1990 strategiile noastre industriale erau bazate pe rațiuni ce țin de economia de scară, astăzi sunt mai ales concentrate pe restructurarea lanțului valoric de la furnizori la consumatori, având flexibilitatea ca temă recurentă’’, explică Stéphane.

 

L’Oréal a pornit transformarea digitală

Experiența de consum este folosită ca o unitate de măsură pentru transformarea digitală a Grupului. Astfel, L’Oréal a setat cinci priorități pe termen mediu pentru personalul de operațiuni – accelerarea producției, creșterea cotei de produse conectate, dinamizarea liniilor de producție, evidențierea personalizării și transformarea serviciului pentru clienți într-un aparat de business.

Accelerarea producției

Pentru a face față ciclurilor reduse de viață ale produselor, tehnologii noi au fost introduse în etape diferite ale procesului accelerat de producție, cum ar fi, aprobarea prototipurilor in etapa proiectării. ’’În loc de a mai crea modele și a testa produse în lumea reală, putem astăzi să dezvoltăm modele 3D în numai câteva ore și să folosim instrumente de simulare virtuală’’, explică Stéphane. Transportul, rezistența, proiectarea virtuală și alte teste ne ajută să economisim foarte mult timp.

Dezvoltarea de produse interconectate

Produsele conectate oferă o localizare mai ușoară a bunurilor și, pentru consumatori, mai multă transparență. Având în vedere că anual sunt vândute mai mult de 7 miliarde de produse, L’Oréal are în vedere folosirea conectivității pentru optimizarea lanțului de producție printr-o viziune globală de inventariat și facilitarea gestionării produselor de la punctul de vânzare (recepție, colectare, inventariere). Produsele conectate sunt un mod de a crea relații mai strânse și a facilita contactul și interacțiunea cu consumatorii prin contact direct sau telefonic.

Lansarea liniilor de producție mai flexibile

Ținând cont de evoluția continuă a cererilor consumatorilor, este vital să fim pregătiți să putem schimba direcția de la o linie de producție la alta ca răspuns la tendințele în mișcare. Primele proiecte pilot 4.0 lansate în facilități din Italia, Franța și Statele Unite au adus rezultate inițiale positive. Povești de succes includ linia agilă la plantația din Lassigny, un proiect condus de către Directorul de Operațiuni Jean Larde. Printre alte activități, linia Lassigny facilitează trecerea de la o linie de producție la alta într-un mod mult mai rapid, fiind de altfel un aspect esential al flexiblității. Noile linii de producție trebuie să poată acoperi diferențierea finală de produs (nuanță, ambalare etc.) mai târziu în lanțul de producție. ’’Putem produce baza unui ruj și apoi să alegem culoarea acestuia în ultimul moment’’.

Cocrearea și personalizarea pentru o abordare customizată

Ai vrut vreodată un produs unic pentru tine? Personalizarea este una dintre tendințele mari de pe piață. Tinerii doresc să devină parte a creării unui produs și acum chiar pot face asta. Cu oportunitățile de cocreare lansate, consumatorii își pot crea propriile produse cosmetice în magazin sau își pot grava mesaje pe propriiile sticle de parfum. Acest lucru se întâmplă deja în Statele Unite și în Londra, Marea Britanie, unde clienții pot apela un serviciu de personalizare susținut de o fabrică direct în inima punctului de vânzare.

Transformarea liniei de producție într-un aparat de business

În plus față de canalele tradiționale B to B, L’Oréal își mută atenția către B to C. În ziua de astăzi, consumatorii doresc să își găsească produsele necesare ’’oricând, oriunde’’. Astfel, este evidențiată importanța pe care o acordă L’Oréal trecerii spre e-commerce și creșterea vânzărilor în acest segment. Gestionarea datelor, facilitată de către inteligența artificială, a avut o influență puternică asupra lanțului valoric al L’Oréal. Semnalele obținute din mediile online împreună cu informațiile obținute din punctele de vânzare conturează informații importante ce pot fi folosite pentru a analiza factorii ce influențează consumatorii, îmbunătățesc produse, anticipează tendințe și optimizează vânzările. ’’Valorificăm aceste informații pentru a ne conecta cu consumatorii noștri într-un mod mai eficient și pentru a le oferi produsele și serviciile de care au nevoie oricand, oriunde’’.

O transformare condusă de către oameni inovatori

Transformarea digitală încurajează personalul de operațiuni să se adapteze constant pentru a îndeplini cererile de consum și, în același timp, a aborda noi proiecte în moduri inovatoare, ’’începând cu o bază goală, prin adoptări repetate și abordând noi parteneri precum start-up-uri sau furnizori tehnici’’. În concluzie, ’’Nu numai că aceste schimbări conduc inovarea produselor pentru consumatori, dar reprezintă o perioadă unică de inovare tehnologică pentru L’Oréal și oamenii săi. Suntem norocoși să fim parte dintr-un moment cu adevărat revolționar.’’