In Brazilia, in saloanele de coafura din favele.

Proiectul derulat de Matrix in cartierele marginase din Rio este un exemplu de succes al unui model de afaceri inclusive.

Matrix

Better trained and using better products, the hairdressers attract more customers and buy more from the micro-distributors.

Matrix

Better trained and using better products, the hairdressers attract more customers and buy more from the micro-distributors.

Peste doua treimi din saloanele de coafura braziliene sunt situate in zone sarace si sunt foarte greu de atins. "Coaforii din aceste zone folosesc brandurile mass-market, nu pentru ca sunt mai ieftine, ci pentru ca acestea sunt singurele pe care le cunosc", explica Weider Cristian Campos, CEO al Matrix Brazilia."Ei nu au timp sau inclinatia de a merge si a vedea ce se intampla in alta parte". Deci, in 2010, brandul profesional a lansat un proiect de micro-distributie in scopul de a ii convinge sa utilizeze produsele sale. Rezultatul? In 2012, 50 de femei au reusit sa plaseze produsele Matrix in mai multe mii de saloane de coafura in Rio de Janeiro. Pana in 2014 ar trebui ca aproape o mie din ele sa distribuie produsele brandului la zeci de mii de saloane din Brazilia.

Dezvoltarea spiritului antreprenorial al femeilor din cartierele sarace

Recrutati de Matrix, impreuna cu un partener de specialitate, micro-distribuitorii beneficiaza in primul rand de formare tehnica oferita de Matrix, impreuna cu un curs de management de la un organism public. Fiecare atunci viziteaza aproximativ cincizeci de saloane din cartierul ei." Din moment ce provin din zone sarace, ele stiu unde sunt saloanele de coafura si cu ce fel de constrangeri se confrunta, intrucat acestea vorbesc aceeasi limba", explica Weider Cristian Campos. Cel putin o data pe luna, ele tin cursuri de formare in vopsire sau indreptare, de exemplu, fie in casele lor sau la sedii locale mici, inchiriate printr-un sistem de micro-credite. Rezultatul este o situatie convenabila si ca urmare a pregatirii superioare si a produselor mai bune, coafezele atrag mai multi clienti si cumpara mai mult de la micro-distribuitori, care primesc comision de aproximativ 20 % pe vanzarile lor. In 2012, la Rio, au inregistrat vanzari medii de 10.000 de reali pe luna, oferindu-le un salariu de aproximativ 2.000 de reali*, de aproape 4 ori mai mare decat venitul mediu al unei familii din zonele sarace. Matrix estimeaza ca, pana in 2014, aceste volume de vanzari si venituri rezultate vor fi triple. "Aceasta piata este esentiala pentru dezvoltarea noastra. In acelasi timp, avem posibilitatea de a schimba viata unor multimi de femei", se entuziasmeaza Weider Cristian Campos.

* 1 Real brazilian valoreaza jumatate dintr-un dolar american.

Saloanele de coafura din zonele sarace

  • 89% din saloanele de par braziliene sunt informale si situate in zone sarace.